Fixico haalt 250.000 euro funding op en lanceert schade applicatie

| september 27, 2013

Fixico lanceert vandaag een iPhone- en webapplicatie. Deze startup van Nederlandse bodem versimpelt het herstelproces van autoschade voor zowel consument als schadehersteller. Voor de ontwikkeling hebben de oprichters van Fixico, Derk Roodhuyzen en Mark van Laar, aanzienlijke seed funding (naar verluid meer dan 250.000 euro) opgehaald bij een aantal durfinvesteerders.

fixico

Derk Roodhuyzen, oprichter Fixico: “De Fixico-App versimpelt het proces van autoschade herstellen. Onze applicatie geeft antwoord op de vraag, waar kun je een deuk, een kras in de autolak of brandgat in de bekleding het beste laten herstellen. Het juiste schadeherstelbedrijf vinden, is een lastige klus. Rondvragen is tijdrovend en zoeken op internet geeft slechts een overzicht van willekeurige schadeherstellers. Fixico koppelt de consument aan de juiste schadehersteller door inzicht te geven in kwaliteit, prijs- en serviceniveau van de schadehersteller.”

Digitale foto’s sturen aan schadeherstelbedrijven

Met de Fixico-App voor iPhone of web kan de gebruiker drie zelfgemaakte digitale foto’s versturen aan aangesloten schadeherstelbedrijven (BOVAG en/of FOCWA erkende garages). Binnen 24 uur ontvangt hij minimaal drie offertes van erkende, geselecteerde schadeherstellers. Aan de hand van de beste offerte kan de gebruiker een schadehersteller selecteren en vervolgens direct via Fixico een afspraak inplannen om de schade aan de auto te laten herstellen. Fixico controleert en monitort elke aanvraag. De afspraak met de schadehersteller wordt telefonisch door Fixico bevestigd.

Beste schadehersteller kiezen

De gebruiker hoeft dus alleen zijn foto’s te uploaden en de beste schadehersteller te kiezen. Het gebruik van de Fixico-Apps is voor de gebruiker gratis. Schadeherstellers maken voorlopig eveneens gratis gebruik van het platform. Vanaf de lancering zorgen 70 aangesloten schadeherstelbedrijven voor een sluitende dekking in de regio groot-Amsterdam. Landelijke dekking is in een vergevorderd stadium en volgt eind dit jaar. Daarnaast zijn er internationale ambities. FONK, specialist in concepten voor web en touch devices en prijswinnaar van enkele internationale awards, heeft de applicaties ontwikkeld in nauwe samenwerking met Fixico. De apps kenmerken zich door toegankelijk design en hoog gebruiksgemak.

Eerst de scriptie afronden

Fixico is gebaseerd op het Amerikaanse BodyShopBids, dat sinds 2011 eenzelfde service aanbiedt in de VS. Roodhuyzen kwam het bedrijf begin vorig jaar tegen en herkende meteen het probleem dat zij oplossen door de ervaring met zijn eigen scooter. Hij had alleen geen tijd om er werk van te maken: eerst moest hij de master Business Administration afronden aan de Vrije Universiteit.

December 2012 had hij het diploma op zak en kon hij zich storten op Fixico. “In januari heb ik me opgesloten in een kamer en ben ik fulltime een businessplan gaan schrijven.” Daar had hij al ervaring mee door zijn bacheloropleiding aan de Nyenrode Business Universiteit.

Al gauw kwam hij erachter dat hij het opzetten van Fixico niet in zijn eentje kon. In februari vroeg hij daarom zijn huidige compagnon Mark van Laar (24) erbij, die hij nog kende vanuit de bachelor. “Met hem had ik toen al een klik met ondernemen.”

Van chauffeur naar entrepreneur

Beide jonge ondernemers hebben eerder bedrijfjes gehad. Zo had Van Laar Shirtfitters.com, een website waar je overhemden op maat kon bestellen. En hij is mede-oprichter van EcoAddicts, dat bekers van afbreekbaar plastic levert.

Roodhuyzen, afkomstig uit Huizen in het Gooi, had onder meer een DJ drive-in show en hij verhuurde partytenten. Maar het opmerkelijkst is zijn chauffeursbedrijf dat “uit de klauwen” liep.

Hij begon met het rondrijden van zijn ouders, die beiden ook ondernemer zijn. Toen werden het vrienden van zijn ouders. Hij kreeg zoveel klusjes dat hij geen tijd meer had om alles zelf te doen, dus zette hij anderen achter het stuur. Op het hoogtepunt werkten er twintig studenten parttime voor Roodhuyzen.

Inmiddels is het bedrijf ter ziele. Het chauffeurswerk kostte te veel tijd en leverde weinig op. “Het is een leuk zakcentje, maar meer niet.”

“En je weet hoe het is met studenten. Je moet vijf keer bellen, kijken of ze een pak aan hebben, of hun schoenen niet onder de modder zitten”, aldus Roodhuyzen. “Je bent de hele dag aan het bellen. Vervolgens verdien je er 40 euro mee.”

www.fixico.nl

Tags: , ,

Category: Digitale startups

Comments are closed.